پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه واله ) از یاران خود پرسید : در کدام لحظه ، زن به خدا نزدیکتر است ؟
پاسخ مناسبی مطرح نشد ، تا اینکه حضرت زهرا (علیهاالسلام) سوال پدر را شنید و پاسخ داد: «آن لحظه که زن در خانه ی خود می ماند وبه امور زندگی وتربیت فرزند می پردازد به خدا نزدیکتر است .»
خبر خداوند
خدای تعالی لحظاتی از شب معراج را به شهادت حضرت زهرا (علیهاالسلام) اختصاص داد وخبر آن را ین گونه به پیامبر فرمود: به دخترت ظلم می شود وحرمتش شکسته می شود وحقی که تو برای او قرار داده بودی غصب می شود .
اورا در حال بارداری می زنند وبه حریم او هجوم می آورند وبدون اجازه وارد خانه می شوند .اینجاست که او خواری وبی توجهی مردم نسبت به خودرا احساس می کند ، وهیچ مدافعی نمی یابد وفرزندی که در رحم دارد سقط می شود ، وبا همان ضربات به شهادت خواهد رسید .
خداشناسی فاطمه (علیهاالسلام)
پیامبر اسلام (صلی الله علیه واله) روزی از دخترش پرسید : فاطمه (علیهاالسلام) چه در خواست وحاجتی داری ؟ هم اکنون فرشته ی وحی در کنار من است واز طرف خدا پیام آورده است ! تا هرچه بخواهی تحقق پذیرد .
فاطمه (علیها السلام) پاسخ داد:«لذتی که از خدمت حضرت حق می برم ، مرا از هر خواهشی باز داشته است . حاجتی جز این ندارم که پیوسته ناظر جمال زیبا و والای خداوند باشم »
خشنودی فاطمه (علیهاالسلام)
حضرت فاطمه (علیهاالسلام) فرمود:«خشنودم که خدا پروردگار من است و تو ای پدر ،پیامبر من وپسر عمویم (علی علیه السلام) شوهر وامام من است .»
خطبه فدکیه
خطبه ی فدکیه یکی از غنی ترین مواریث علمی و فرهنگی تاریخ اسلام وتشیع به شمار می رود که از وجود مطهر بانوی اسلام حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(علیها السلام) به یادگار مانده است .
این خطبه ی شریفه با آن که از نظر فصاحت لفظ وبلاغت معنا ، در نقطه ی اوج قرار دارد مع الاسف ، سخنی است ناشناخته ومهجور ، و کلامی است مظلوم به سان مظلومیت انشا کننده ی آن ! چندان که می توان گفت که حقایق نهفته در این مخزن الاسرار فاطمی گنجینه ای است نا گشوده ومفاهیم متعالی ومعارف نورانی این مصحف دانش وبینش ، آن گونه که شأ ن رفیع آن اقتضا دارد ، مورد وا کاوی و امعان نظر دانشوران واصحاب اندیشه قرار نگرفته است .
مضامین بلند این کلام الهی ، عرصه های مختلف اصول اعتقادی ومبانی معرفتی را در نوردیده ، وآیات آسمانی این کتاب عقیده وعمل ، بر منشور های اخلاقی ومسئولیت ها وتکالیف اجتماعی ونیز ضرورت ها وچرایی تشریع احکام وعبادات فردی شامل ، وبر علل و عوامل انحراف امت اسلامی از مسیر حق ، و اثار و عوارض زیان بار این کژروی نا ظر وشاهد است .
گوینده ی آزاده ی این خطبه ، در حالیکه هنوز چند روزی از رحلت پدر بزرگوارش سپری نشده وداغ ودرد این اندوه عظیم بر جسم وروح وی سنگینی می کرده است ، اما از رهگذر احساس تکلیف ، وبرای نخستین واخرین بار در جمع همراهان دیروز پدر حضور یافته زنگی پست ودون پایه ی گذشته ی انان در عصر جاهلیت را در منظرشان ترسیم نموده ، از برکات و اثار مبارک رسالت باب ارجمندش سخن گفته ، خدمات بی نظیر همسرش امام امیر المومنین (علیه السلام) را نسبت به رسول خدا وامت اسلام بر شمرده ، گزینش جانشین نا شایسته و فرو مایه و اقبال مردم به وی و اعراض وادبارشان نسبت به زعیم لایق و قا ئد حق را به صراحت ودر کلام شجاعت نقض و نقد فرموده ، و در سرتاسر خطابه خویش ، متنتسب با ان چه که پیشتر بیان کرده یا ان چه که در پیامد گفتار قصد ابراز ان را داشته به ایات کریمه ی قران استناد واستدلال ورزیده وپیام وحی را پشتوانه ی کلام متین خود نهاده ، وسرانجام با ضرب اهنگ کلمات هشیاری بخش وبیداد گر خویش ، زنگ های خطر را نسبت به اینده ی تیره ی اسلام به صدا در اورده است !
توجه به ظاهر الفاظ ، وتدبر در حقایق مفاهیم و معانی خطبه فدکیه ، گویای ان است که خطیب پاک نهاد این خطابه ، در حساس ترین شرایط سیاسی که اجتماع مسلملنان نخستین روز های فقدان پیامبر اکرم را تجربه می کرد و میراث معنوی ان رسول امین یعنی کتاب خدا وعترت طاهره ی او در معرض تطاول منافقان قرار گرفته بود ، نیک در یا فته بود که باید به پا خیزد ، به مسجد اید وبا بهر ه گیری از سلاح سخن انحراف پدید امده در مهمترین رکن اسلام رکن خلافت وولایت را نقد کند و حیثیت غاصبان منحرف را به چالش کشد ، ودانسته بود که اگر چنین نکندحصار غربتی که دست نفاق وستم بر گرد خانه ی امید خانه ی امیر (علیه السلام ) کشیده است شکسته نمی شود .و پیشوای اسلام برای همیشه غریب و تنها می ماند !
خوشرویی
امام صادق (علیه السلام) روش برخورد صحیح اجتماعی با پرهیز کاران فاسدان و دشمنان را از حضرت فاطمه (علیهاالسلام) اینگونه توضیح داد :«پاداش خوشرویی در برابر مومن بهشت است و خوشرویی با دشمن انسان های ستیزه جو ،انسان رااز عذاب اتش باز می دارد .»