پزشکی وسلامت, خواهران مبلغ

انجیر غذای فیلسوفان

 .«انجیر غذای فیلسوفان(وَ التِّینِ و الزَّیتُونِ)               « سوگند به انجیر و زیتون».

AksTubeCom_e56ab337263f41d295f510bd78906895a6e555f7:انجیر در قرآن

در قرآن مجید فقط یک مرتبه کلمه انجیر آمده است؛ ولی آن یکبار از اهمیتی بسیار برخوردار است. قسم به انجیر و زیتون دلیل بر سودمندی این دو میوه است.

درخت انجیر درختی ممهم در سوریه و فلسطین و سایر نقاط می باشد و به دلیل همین اهمیت، قرآن از آن یاد کرده و خوشبختانه علمن روز نیز به واقعیت صحه گذارده و خوردن انجیر را از لحاظ تأمین سلامتی برای همگان ضروری می داند؛ نظر به این که در اخبار و احادیث و کتب آسمانی مانند انجیل به کرات از انجیر نام برده شده، دلیلی مطمئن بر مفید بودن این میوه می باشد.

انجیر در احادیث و روایات

پیامبر گرامی اسلام فرمودند: انجیر میوه بهشت است آن را بخورید که بواسیر را درمان و ورم مفاصل را بهبود می بخشد.

امام علی(علیه السلام) فرمودند: خوردن انجیر روده ها را نرم می کند.و بر بادهای قولنج مفید است؛ سپس فرمودند: شبها از آن کم بخورید.

امام صادق(علیه السلام) فرمودند: انجیر بخارات را از بین می برد.و استخوان را محکم می کند و مو را تقویت می کند و بیماری را از بین می بردتا جای که احتیاج به دوا ندارد.

امام رضا (علیه السلام) فرمودند: انجیر بوی دهان را می برد و استخوان را محکم می کند و مو را می رویاند و درد را می برد تاذ جای که بر  آن احتیاجی به دوا ندارد.

دقت و تأمل و تفکر در کلام حاملان وحی، ما را با فواید این میوه خوشمزه و پر فایده آشنا می نماید.

انجیر از نظر علوم در تغذیه

مطالعات و تحقیقات خوبی نسبت به این میوه پر فایده صورت گرفته، و در تاریخ بشری این میوه از محبوبیت خاصی در میان مصریان قدیم برخوردار بوده است.حتی سقراط در طبابت خود سخن از انجیر به میان آورده است.

متخصصان علم تغذیه می گویند:

 انجیر دارای مقدار زیادی از دیاستازهای مختلف و ویتامین ها و املاح معدنی می باشد؛ بنابراین مصرف آن برای همه انسانها مفید است

 انجیر دارای مقدار فراوانی مواد قندی و موسیلاژولاکس است و برای دستگاه گوارش بسیار نافع است.

 انجیر اگر با عسل خوب و خالص و طبیعی به طور مساوی مخلوط شود، بهترین درمان برای زخم معده است.

 انجیر طبیعی ترین درمان برای افراد دارای یبوست مزاج است؛ زیرا فعالیت های روده را تنظیم کرده، از پس ماندن غذذا در دستگاه گوارش جلوگیری می کند.

 انجیر نشاطآور و فرح بخش است.

خلاصه اینکه، سقراط انجیر را بهترین جبران کننده بعضی از مواد ضروری بدن و دافع مواد زاید می داند و جالینوس برای پهلوانان رژیم غذایی مخصوصی از انجیر را توصیه می کند

راهکار های عملی

مادران با محبت می دانند که فرزندان آینه تمام نما و ماحصل تربیت فرزندان خویش اند، از این رو، در بخش تربیت با رویکردی جدید به مسأله تغذیه می توان فرزندانی سالم از جهت روحی و جسمی را تحویل جامعه اسلامی و انسانی نمود.

پس با این انگیزه می بایست نسبت به خوردنی ها و آشامیدنی های فرزدانمان نهایت دقت و نظارت را صورت دهیم. انجیر خشک از بهترین تنقلات برای بچه هاست و بهترین خوراک برای افراد در حال تحصیل می باشد، و از قدیم به آن میوه فیلسوفان گفته اند. 

خشک کردن سنتی انجیر

مادران محترم، بدانید که انجیر هم دواست، هم غذا، هم خوشایند بچه ها، چه خوب است که در فصل انجیر تازه، مصرف آن را در سبد غذای خانوار خود بگنجانید و در صورتی که می توانید انجیر را خریده و شخصاً بدون افزودنیهای مثل گوگرد خشک کنید، که دارای فواید و خواص بیستری خواهد بود. طریقه خشک کردن انجیر به این قرار است که انجیر را از وسط نصف نموده و به صورت مستقیم در  تابش آفتاب قرار دهید تا دیارستان های انجیر فرصت از یاد قندی را داشته باشند.

لواشک خانگی

برای تهیه لواشک انجیر مقداری انجیر تازه را بخار پز نموده و داخل یک سینی در تایش آفتاب قرار داده تا خشک شوود، قابل ذکر است ارزش غذایی انجیر خشک شده دو برابر میوه تازه آن می بالشد.

می توان با خرید مقداری انجیر خشک فرزندان را در یادگیری، آرامش روح و روان و نشاط لازم یاری نموده، زیرا انجیر بنا به گفته محققان نه تنها مواد قندی لازم براغی تولید انرژی بدن را داراست بلکه حاوی مقدار زیادی فسفر می باشد که برای هوش و حافظه افراد نقش مهمی دارد.

همچنین آهن و کلسیم موجود در انجیر بهترین درمان و طبیعی ترین علاج برای کم خونی کودکان است؛ قابل ذکر است بچه های که کم خونی معمولی دارند پرخاشگر، منزوی و یا ترسو می شوند.

انجیر داروی مناسب برای تقویت لثه اعضای خانواده است: جهت سفید شدن دندان ها و محکمی آنها می توان چند عدد خشک شده انجیر را روی حرارت مثل اسفند شوزانده و خاکستر آن را با کمی روغن گلیسرین مخلوط نموده و هفته ای یکی دو بار دندان ها را با آن مسواک کنید؛ نه تنها دندان ها درخشندگی و جلا پیدا می کنند ، لثه های ضعیف نیز محکم می شوند.

شیره انجیر در درمان زگیل و میخچه

ناگفته نماند شیره سفید انجیر که ذموقع چیدن آن ازمقطع بیرون می آیدبهترین دارو برای زگیل و میخچه می باشد، باید دقت کنید که این شیره را روی آن مالیده و به کرارت این کار را انجام بدهید تا کاملاً مداوا شده از بین برود.

مادران عزیز و مهربان میتوانند در اصلاح تنقلات فرزندان خود بکوشند تا فرزندی سالم و صالح رابای ظهور عددالت گستر گیتی تربیت نمایند.

بهترین خوردنی ها و میوه ها ی قرآنی خواص شفا بخشی دارند که غفلت از مصرف اتن ممکن است خساراتی جبران ناپذیر برای سلامتی انیان وارد نماید؛ زیرا میوه ها به علت سرشار بودن از ویتامین ها و املاح معدنی انرژی زایند و از شاه کلیدهای جوانی و شادابی به حساب می آیند؛ خالق هستی در کتاب آسمتنی قرآن مجید نه تنها از میوه ها یاد نموده؛  بلکه به پاس اهمیت و ارزش آنها به بعضی از آنها سوگند یاد کرده تا به این وسیله بندگانش را به مصرف آنها و تحقیقات و پژوهش درباره نعمت های بی پایان خود ترغیب و تحریص نماید؛ به هر حال یافته های جدید محققان امروزی گوشه کوچکی  از اسرار و فواید میوه های قرآنی را بیان نموده است؛ امید واریم با دست توانای متخصصان معتهد روز به روز حقایق نهفته در این نعمت الهی آشکار تر گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *