موضوع:برغمدی

خودارضایی وراه های درمان

استاد راهنما:

حجه الاسلام والمسلمین افشار

پژوهشگر:

جواد فریدونی

پشتیبان:

حوزه علمیه امام علی بن موسی الرضا علیهما السلام یاسوج

کلید واژه:

استمناء/ابتلاء/بیماری ها/عوارض/جزاء/درمان

——————————————————————–

مقدمه:

««استمنا» یا «خودارضایی»، یکی از راه های انحرافی در ارضای میل جنسی است که امروزه نسل جوان را به خصوص در وضعیت فعلی جامعه و دشوار بودن امر ازدواج، در معرض آسیبهای جدی قرار می دهد؛ از اینرو، می توان آن را نوعی انحراف جنسی یا بیماری نامید که نیاز ضروری به درمان دارد..
اگر چه درمان واقعی این عادت ناپسند، تنها از راه ازدواج ممکن است، امّا ارائه اطلاعاتی در باب حرمت، و پیامدهای این عمل، همچنین روشهای کنترل و درمان آن، می‌تواند تاحدودی در ترک یا کاهش ابتلاء به این عمل ناشایست، مؤثر باشد.
مقاله پیش روی شما، گردآوری مطالب کاربردی است که شما را در ارائه مشاوره به افراد مبتلا و خانواده آنها، یاری می‌نماید.

تعریف استمناء

استمناء  به معنی خود ارضایی یعنی اینکه انسان با خودش کاری کند که از او منی بیرون بیاید، این عمل دارای انواعی است؛ مثل بازی کردن با دست، گوش کردن به سخن و صدای زن نامحرم، رد و بدل کردن حرف های عاشقانه، در خیال آوردن و فکر کردن به مسائل شهوت انگیز،نگاه کردن به عکس یا فیلم یا مناظر شهوت آلود و…. اگر کسی با اختیار یکی از این اعمال را به قصد خروج منی انجام دهد و منجر به خروج منی از انسان بشود، استمناء و حرا م است .

جلق زدن يعني اينکه شما خودتان را نوازش مي کنيد تا به لذت جنسي دست يابيد. از اينرو مي توان گفت که جلق زدن يعني داشتن رابطه جنسي با خود است. جلق زدن چيزي است که به شما لذت مي دهد و از اينرو يک امکان جنسي است نه يک مشکل جنسي. ممکن است برخي ها نگران باشند که آيا جلق زدن خطرناک باشد و با اين ترتيب خودِ آن نگراني تبديل به يک مشکل مي شود.
جلق زدن خطرناک نيست. شما از جلق زدن بيمار نمي شويد. جلق زدن هيچ گونه “عوارض جانبي” ندارد. گاهگاهي شنيده مي شود که جلق زدن کار بدي است و ممکن است منجر به کاهش ديد چشم ها شود و يا باعث برخي بيماري ها شود. اين مطالب نادرست هستند.
براي بيشتر مردها اين اندام تناسلي است که بيشترين لذت جنسي را نسبت به همه اندام هاي بدن مي

روایات ائمه معصومین(ع) بر حرام بودن استمناء:

روایات زیادی از ائمه معصومین(علیه السلام)بر حرام بودن آن دلالت دارد.از این عمل در روایات با عناوین و اسامی مختلفی مثل دلک (مالیدن آلت با دست )،بازی با آلت (عَبِثَ بِذَكَرِهِ )، الْخَضْخَضَةِ، النَّاكِحُ نَفْسَهُ (ازدواج با خود)و نَاكِحُ الْكَفِّ (ازدواج باکف دست)تعبیر شده است در اینجا به چند روایت اشاره می کنیم:
1- امام صادق (علیه السلام) در باره مردی که با چهارپایان نزدیکی می کندیا از راه مالیدن آلت تناسلی با دست جنب میشود فرمود :این کارها و شبه آن زنا هستند.
2- امام صادق (علیه السلام) فرمود : مردی را پیش حضرت علی(علیه السلام) آوردندکه با آلت خود بازی کرده (وبه این طریق خود را ارضا می کرد)، حضرت آنقدر بر روی دست های او زدند که دستانش قرمز شد و سپس با بوجه بیت المال او را  متأهل نمودند..
3- امام صادق (علیه السلام) در جواب مردی که در باره “خضخضه”( استمناء با دست) از او سؤال کرد، فرمود :این کار از گناهان بزرگ است و ازدواج با کنیزان از چنین کاری بهتر است.
4- ابو بصیر گوید از امام صادق (علیه السلام)شنیدم که فرمود:خداوند در روز قیامت با سه گروه حرف نمی زند و به آنان نظر نمی کند وآنان را از گناهان پاکیزه نمی سازد و بای آنان عذابی دردناک است کسی که با خود نکاح کرده است.

5-از امام صادق (ع) در باره خضخضه”( استمناء با دست) سؤال شد،در جواب فرمود: گناه بزرگی است که

 خداوند متعال در کتابش (قرآن) از آن نهی کرده است و کسی که چنین کاری را انجام دهد مثل این است که با خود ازدواج کرده باشد و اگر من بدانم که کسی این کار را انجام داده است با او غذا نمی خورم! سؤال کننده عرض کرد: ای پسر رسول خدا نهی خداوندمتعال در کتابش را برای من بیان کنید ! حضرت فرمود:این آیه که می فرماید :کسی که از غیر این (راه های مجاز های شرعی برای نیاز های جنسی خود) استفاده کند ظلم کرده است.
6- پیامبر اکرم (ص) فرمود: کسی که با کف دست خود ازدواج کند (استمناء با دست) از رحمت خدا به دور است.
این بخشی از روایاتی است که به خوبی دلالت بر ناپسند بودن و حرمت استمناء و خود ارضایی دارد. یکی از علت های اینکه اسلام چنین کاری را حرام کرده است ضرر های جسمی و روحی و روانی زیادی است که در این عمل وجود دارد و امروزه علم توانسته است بخشی از آن را کشف کند.علت های دیگر آن ممکن است در آینده کشف شوند .

استمناء و اثر مخرب آن بر جسم و روح

برخورد اميرالمومنين عليه السلام با يک جوان
ضوء شهاب :
روايت شده است : در زمان خلافت اميرالمومنين علي عليه السلام ، حضرت جواني را ديد که در گوشه اي خلوت مشغول عمل استمناء بود . حضرت آن جوان را گرفت و با دستان مبارک خود آن قدر روي دستانش زد که دست هاي مرد جوان سرخ شد و اين گونه اورا تنبيه نمود . سپس از خزانه ي بيت المال پولي را مقرر کرد و براي او همسري گرفت

استمناء از نگاه دین

از گناهان کبيره اي که بر آن وعده عذاب داده شده است، استمناء است و آن بيرون کردن مني خود از راه غير طبيعي مانند: ماليدن به دست يا ساير اعضاء خود يا به اعضاء ديگري غير از همسر است.
در آخر کتاب حدود جواهر مي نويسد هر کس به دستش يا عضو ديگرش استمناء کند بايد تعزير شود چون کار حرامي بلکه کبيره اي را مرتکب شده است. چنان چه از حضرت صادق (ع) از حکم آن مي پرسند آن حضرت مي فرمايند:«گناه بزرگي است که خداوند در قرآن مجيد از آن نهي فرموده است و استمناء کننده مثل اين است که با خودش نکاح کرده است و اگر کسي را که چنين کاري مي کند بشناسم با او هم خوراک نخواهم شد.از نظر اسلام استمناء ( خودارضائی) یکی از گناهان کبیره به حساب می آید مطمئنا هر آنچه از نظر اسلام نقض شده باشد از نظر جسمانی یا روحی برای انسان مضر بوده و هست کما اینکه امروزه علم پزشکی  و روانشناسی به این مهم دست یافته که اعتیاد به خودارضائی یک عمل ویرانگر میباشد. از نظر اسلام هر نوع رابظه جنسی فقط و فقط مابین زوجین تعریف شده که باز هم امروزه ثابت شده افرادی که رابطه جنسی را با افراد مختلف تجربه کرده اند در زندگی زناشوئی خو در این زمینه دچار مشکل های جدی شده تا جائی که زندگی مشترک آنها به جدائی ختم گشته پس عمل خود ارضائی هم که به نوعی یک رابطه جنسی یکطرفه میباشد گذشته از اینکه گناه کبیره محسوب می شود بسیار بسیار مخرب میباشد.

بررسی خودارضایی از نقطه نظر علمی

 از نظر پزشكي اين كار براي بدن فرد و دستگاه تناسلي او بسيار خطر ناك است چرا كه امروزه با افراد بسياري مواجه مي شويم كه به پزشك و يا پزشك گياهي مراجعه كرده و دارويي براي رفع مشكل زود ارضايي در رابطه ي خود با همسرشان طلب مي كنند . يكي از دلايل عمده ي آن خود ارضايي در دوران قبل از ازدواج است، زيرا اين عمل احساس لذت جنسي را در انسان پايين مي آورد و هنگامي كه فرد با جماع مواجه مي شود كنترل جنسي او پايين آمده و بسيار زود ارضا مي شود
اين عمل بدن انسان را به سرعت ضعيف كرده و او را آماج حملات ويروس ها قرار مي دهد چرا كه علاوه بر ضعف بدني كه پس از ارضاء طبيعي به و جود مي آيد

فروید، “پدر” علم روانکاوی، بر این باور است که برقراری رابطه جنـسی در انسان از دو خـواستگاه متفاوت نشات می گیرد. رویـکرد اولـیه غـریزی یـا فیزیـولوژیـک اسـت و دیـگری پـی آمد مـاهیـت نفسانی-عـاطفی انسـان ـاست. با در نظر گرفتن دیـدگاه فیـزیولوژیک، رابطه ی جنسی در نتیجه رشـد ویژگی های ابتدایی جنسی در افراد ایجاد می شود. به عبارت دیگر انسان ها زمانی که از نظر جسمی به رشد کافی میرسند، آمـادگی بـرقرای ارتبـاط جنسی را پیدا می کنند. (این دوران که بلوغ نام دارد، در خانم ها در سن 18 سالگی و در آقایون در سن 21 سالگی به آخرین مرحله ی خود می رسد.
در طول 7 سـال ابتـدایی زنـدگی، نیروی جنسی در یک پسربچه در تمام قسمت های بدن او توزیع می شود. از 7 تا 14 سالگی، نیروی جنسی به اعضای جنسی منتقل می گردد

رابطه خود ارضايي با انزال زودرس

نکاتی در مورد خودارضائی masturbation و ارتباط آن با انزال زودرس خودارضائی با نام علمی (masturbation ) به معنای انجام عملی توسط خود فرد جهت رسیدن به اوج لذت جنسی یا ارضای جنسی (orgasm ) بدون عمل نزدیکی (intercourse ).البته این تعریف کامل نمیباشد چون ممکن است این عمل توسط همسر و زوج جنسی بدون عمل نزذیکی صورت گیرد. لذا اصطلاح (masturbation ) طیف گستردهای را شامل میگردد که بسته به مذهب و فرهنگ و شرایط روحی و جسمی فرد متفاوت است وممکن است در فردی بعنوان اقدام درمانی یا بعنوان قسمتی از نزدیکی قلمداد گردد.

آیا استمناء (خود ارضایی(حرام است؟ چرا مگر چه زیانی به کسی دارد؟

بله، استمناء یا همان خود ارضایی نه تنها حرام، بلکه از گناهان کبیره است. اما در مورد مضرات آن به دیگران، دقت شود که فقط دیگران شرط حرام بودن یک ضرر نیستند، بلکه در درجه‌ی اول ضرر به خود است که موجب اشکال است و به صورت قطع و یقین هر ضرر به خودی، ضرر به غیر و به اجتماع را نیز به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به دنبال دارد.

اما استمناء مضرات جسمی، روحی و اخلاقی بسیاری دارد که از جمله آنها عبارتند از:

الف – از نظر جسمی یکی از بزرگ‌ترین مضرات استمناء، ابتلاء به بیماری «زود ارضایی» است. کسی که استمناء می‌کند، به هنگام هم خوابی با زوجه‌ی خود بسیار سریع‌تر از حد معمول به انزال می‌رسد و این مسئله برای او وهمسرش مشکلات عدیده‌ی جسمی و روحی را پیش می‌آورد.
ب – از جمله مضرات جسمی دیگر، ضعف شدید بدنی و آمادگی بدن برای حمله‌وری انواع ویروس‌ها و نیز ضعف بینایی (ضعف سوی چشم – حتی به حد نابینایی کامل) می‌گردد.
ج – دیگر از مضرات جسمی استمناء، پاره شدن موی‌رگ‌های آلت، زخم‌های سطحی و گاه عمقی (که حتی ممکن است فرد متوجه آنها نگردد) است. و از مضرات دیگر از دست دادن اسپرم‌ها و از دست دادن امکان بارور کردن (عقیم شدن) برای همیشه می‌باشد.
د – يکي دیگر از بيماریهايی که بر اثر عادت قبيح استمناء (جلق زدن) به وجود می‌آيد، بيماري سخت و درد ناک سيلان منی است.
اين بيماري عموماً بی‌اندازه با احتلام در شب‌ها بروز می‌کند. چنان چه تکرار يابد با انزال بی‌اراده در بيداری منجر می‌شود يا در اثر جزئی تحريکی بعد از نعوظ با تمام انزال شود و چون بيماري از اين پايه هم تجاوز کند مني بی خبر مريض و بدون هيچ لذتی بي نعوظ همان از تماس آلت به جايي يا کوشش بدني مخصوصاً در وقت آخرين قطره‌ي ادرار جاري و مخلوط با ادرار شده و رسوبی در ادرار حاصل می‌گردد که علائم ثابتی نداشته ولي با ذرّه بيني کرم منی و غالباً قطعات (اوکسلان دوشود) در آن مشاهده شده به اندازه که ريزش منی تکرار يابد، علائم اصلی آن کم شده مبدل به رطوبت سفيد فام سيرزی گشته با آزمايش ذره بينی از ابتدا ضميمه ي کرم مني معدوم بوده ولی مجدداً همان دانه به جايش نمودار شده با تغيير کلي در بدن، همراه و بيمار مبتلا بيش از پيش ضعيف و ناتوان گشته و قوه‌ی جنسي ساقط شده صورت منتفخ و به اندک خستگي طپش قلب ظاهر شده غالباً لاغر و بد هضم و بدون زيادتی سن پير شده ، چشم هايش تيره و راه رفتن نامنظم ، شعور وفکرش تباه ، رنگش گرفته ، غمگين و مبهوت ، خواب کم و يا خواب هاي آشفته و هولناک ديده و پس از چند دفعه ضعف و شدت مرض منتهي به ديوانگي يا هزال مفرط گردد و در آخر گاهي به واسطه ي بعضي ترکيبات مخصوص کنزسيون دماغي سريع‌تر مي شود و يا بعضي امراض مختلف مانند: زکام يا فقدان صدا و حساسيت بدنی در ابتداء ستون فقرات و بي حسي و فلج اطراف سالفه و گاهي تشنجات و بائي يا سرگيجه مانند: ضعف يا فقدان بينايي و اگر زنده بماند رنجوري شدت پيدا می‌‌کند.

استمناء به لحاظ روحی، روانی، اخلاقی و رفتاری نیز مضرات بسیار شدیدتری دارد که از آن جمله:

1- فرد استمناء کننده ـ به ویژه در روابط اجتماعی – بسیار ترسو می‌شود. چرا که او روان خود را عادت داده تا عمیق ترین روابطش با غیر را به صورت ذهنی و تصنعی بر قرار نماید.
2 – فرد استمناء کننده، معمولاً منزوی و گوشه‌گیر است.
3 – فرد استمناء کننده، به دلیل ضعف‌های بدنی و اعصابی از یک سو و نگرانی‌های روانی از سوی دیگر، بسیار بد اخلاق، تندخود، زود رنج و پرخاشگر به اطرافیان می‌گردد.
4 – چنین فردی، چون همیشه در تخیل خود نزدیکی کرده و قدرت تخیل و حیطه‌ی تصور بسیار وسیع‌تر از واقعیت است، هیچ گاه از هم خوابی واقعی لذت کامل نمی‌برد.
5 – چنین فردی، معمولاً چشم چران می‌شود، چرا که هر رهگذری برای او سوژه‌ای برای تخیل و جماع در تصور است. بدیهی است چنین شخصیتی، هیچ گاه امین نخواهد بود و عادت به خیانت در نگاه به خود و نوامیس دیگران، او را به خیانت در زمینه‌های دیگر نیز می‌کشاند.
6 – به طور معمول عادت به اسمتناء (خود ارضایی از طریق جلق زدن) فرد مبتلا را به گناهان دیگر، چون دیدن عکس‌ها و فیلم‌های مبتذل می‌کشاند و بدتر از نگاه کردن عکس و فیلم مستهجن و حرام، تصور اوست در قرار دادن خود به جای فاعل. بدیه یاست که تکرار این تصور و القا، شخصیت و رفتار او را نیز این گونه خواهد نمود.
آن چه بیان گردید، فقط بخشی از مضرات جسمی و روانی و اخلاقی این عمل ناشایست می‌باشد و چنان چه ملاحظه می‌شود، این مضرات شخصی متوجه غیر، خانواده و جامعه نیز می‌گردد.

مهم ترين ضررهايي که استمنا دارد ، عبارت است از:
1. پيامدهاي جسماني:
ضعف چشم و بينايي، تحليل رفتن قواي جسماني، ناتواني در توليد مثل، پيري زود رس، ضعف مفاصل، لرزش دست، زشتي چهره و از بين رفتن طراوت صورت.
2. پيامدهاي روحي و رواني:
ضعف حافظه و حواس‏پرتي، اضطراب، منزوي شدن و گوشه‏گيري، افسردگي، بي‏نشاطي و لذت نبردن از زندگي، پرخاشگري و بداخلاقي و تندخويي، كسالت دائمي، ضعف اعصاب و در نهايت ضعف اراده.
3. عوارض اجتماعي:
ناسازگاري خانوادگي، بي‏ميل شدن به همسر و ازدواج، ناتواني در ارتباط با جنس مخالف و همسر، بي‏غيرت شدن نسبت به حفظ ناموس، احساس طرد شدن، از بين رفتن عزت، پاكي، شرافت و جايگاه اجتماعي، دير ازدواج کردن.

در قرآن مجید در آیاتی که خداوند متعال صفات مؤمنین را(در سوره مؤمنون) و صفات اهل بهشت را (در سوره معارج) بیان می کند:«و آنها كه دامان خويش را از بى‏عفّتى حفظ مى‏كنند،جز با همسران و كنيزان (كه در حكم همسرند آميزش ندارند)، چرا كه در بهره‏گيرى از اينها مورد سرزنش نخواهند بود و هر كس جز اينها را طلب كند، متجاوز است حرمت این کار بیان شده است. چرا که «استمناء» نیز بهر گیری جنسی از غیر راههایی است که در آیه مجاز شمرده شده است.

راههای ترک خود ارضای
  1-اجتناب از هر گونه تحريك مصنوعى
اگر جوانان انتظار داشته باشند كه هر شب در سينما يا در برابر تلويزيون ناظر صحنه هاى هوس آلود «فيلم هاى س *ك**_س**ى» باشند، و همه روز قسمت مهمى از وقت گران بهاى خود را به مطالعه «رمان هاى عشقى» و تماشاى «عكس هاى شهوت انگيز» مجلات فاسد و مبتذل بگذرانند، و در كوچه و خيابان با ولع تمام اندام برهنه زنان و دختران را ورانداز كنند، و با اين همه باز هيچ گونه آلودگى پيدا نكنند سخت در اشتباهند.
اين گونه «تحريكات مصنوعى» كه هيچ گونه ضرورتى هم ندارد، مسير فكر هر جوانى را از مسائل اصولى زندگى تغيير مى دهد و به سوى مسائل جنسى، آن هم به صورت حاد و طغيانگر، مى كشاند.
شب و روز، آنها را در يك حال اضطراب دائمى عصبى كه آثار نامطلوب آن بر تمام وجود آنان سايه خواهد افكند نگه مى دارد.
همه جوانان عزيز – مخصوصاً آنهايى كه داراى پاره اى از عادت هاى غلط جنسى هستند – بايد به شدت از اين گونه امور بپرهيزند، از ديدن اين فيلم ها، و مطالعه آن رمان ها و هر گونه چشم چرانى عمدى اجتناب ورزند، آرامش فكرى خود را بى جهت بر هم نزنند، و اعصاب نيرومند خود را با هيجان هاى دائمى تضعيف نكنند..

 2- تهيه برنامه فشرده و تمام وقت
جوانان بايد بطور حتم براى تمام شبانه روز خود برنامه تنظيم كنند به طورى كه يك ساعت وقت بيكار و بدون برنامه نداشته باشند.
نمى گوييم مرتباً درس بخوانند يا كار كنند، بلكه مى گوييم اگر تفريح يا ورزش هم دارند برنامه داشته باشند، و يك ساعت خالى از برنامه نباشد.
جوانان بايد بدانند بزرگ ترين بدبختى براى يك جوان اين است كه وقت هاى خالى از هر گونه برنامه داشته باشد.
ممكن است جوانى بيكار باشد و جوياى كار، امّا در عين حال براى شب و روز خود برنامه اى تهيه كند، اعم از مطالعه و تفريح و استراحت و مانند آن.
حتى اگر جوانان بتوانند برنامه روزانه خود را كمى بيش از مقدار وقتشان تنظيم كنند به طورى كه فكر آنها حتى يك لحظه بيكار به معناى واقعى نباشد بهتر است، زيرا اشتغالات فراوان فكرى، اثر عميقى در انصراف فكر از آن عادات شوم دارد.
بسيار ديده شده كه افراد معتاد به سيگار در روزهاى تعطيلى چند برابر روزهايى كه مشغول كار هستند سيگار دود مى كنند، اين تفاوت فاحش، اثر همان اشتغال فكر و اعصاب و بدن به كارهاى مثبت و انصراف از كارهاى بيهوده يا زيان آور در ايّام غير تعطيلى است.
خلاصه افرادى كه گرفتار اعتيادهاى غلط جنسى هستند اگر برنامه مشغول كننده اى براى تمام وقت خود نداشته باشند به آسانى نمى توانند اين عادت را از سر خود دور كنند، و تهيه چنين برنامه اى از مؤثرترين عوامل ترك اعتياد است، و مطمئناً با تهيه چنين برنامه اى قسمت مهمى از مشكلات ترك اين اعتياد را پشت سر خود خواهند گذاشت.
3-توجّه مخصوص به ورزش
معروف است ورزشكاران نسبت به مسائل جنسى كم علاقه هستند، چون ورزش مقدار فراوانى از انرژى هاى بدنى و فكرى آنها را به خود اختصاص مى دهد و طبعاً از مسائل ديگر كم مى كند.
مبتلايان به اين عادت شوم غالباً افرادى گوشه گير، منزوى كم تحرك و خمود هستند و همين گوشه گيرى و انزوا و عدم تحرك وضع آنها را تشديد مى كند، و اگر از اين وضع به كلى در آيند و زندگى خود را با تحرك زياد بياميزند اثر عميقى در بهبود حال آنها و ترك عادتشان خواهد بخشيد.
اين گونه افراد معمولا اعصاب ضعيف و ناتوانى دارند، و ورزش هاى متنوع و مناسب در تقويت اعصاب آنها فوق العاده مؤثّر است.
اين افراد هر چه وقت اضافى و خالى از برنامه دارند بايد به بازى هاى گوناگون ورزشى و يا پياده روى در هواى آزاد تخصيص دهند تا هم سلامت از دست رفته خود را باز يابند و هم قسمتى از انرژى هاى جسمى و فكرى آنها متوجه اين قسمت گردد.
به همان اندازه كه تحرّك و ورزش هاى فردى و دسته جمعى براى آنها مفيد است، انزوا و به گوشه اى خزيدن و در فكر فرو رفتن براى اين قبيل افراد سم مهلك است كه بايد به هر قيمتى شده از آن دورى گزينند.
اين توصيه را فراموش نكنيد و آثار معجزه آساى آن را ببينيد، در روز آن قدر ورزش كنيد كه خسته شويد و شب هنگام به محض اين كه در بستر آرميديد در خواب عميقى فرو خواهيد رفت و از شر بسيارى از خيالات و افكار مضر و كشنده كه در اين موقع به سراغ جوانان مى آيد در امان خواهيد بود!
روانشناسان مى گويند: براى ترك يك عادت بد حتماً بايد به سراغ عادت خوب رفت و آن را جانشين عادت بد نمود.
مثلا كسانى كه عادت به قمار دارند، و با اين كه تمام زيان هاى آن را مى بينند و حس مى كنند، باز حاضر نيستند آن را ترك گويند، و به گفته خودشان وقت قمار كه مى رسد نمى فهمند چه نيرويى آنها را مانند يك اسير و برده به سوى اين عمل كه عقل و وجدانشان آن را محكوم ساخته مى كشاند؟!، چنين كسانى براى اين كه بر اين عادات غلط پيروز شوند حتماً بايد در همان ساعات، بازى صحيحى را (مانند يك مسابقه ورزشى سالم) جانشين بازى قمار كنند تا اين عادت بد به اصطلاح از سر آنها بپرد.
و به عبارت ديگر انرژى خاصى كه تحت تأثير انگيزه عادت در آن حال تحريك مى گردد به اين سمت كشيده شود و مصرف گردد بدون اين كه هيچ گونه واكنش نامطلوبى داشته باشد (دقت كنيد).
در مورد عادات بد جنسى بايد درست در همان ساعاتى كه انگيزه آن در مبتلايان توليد مى شود به سراغ برنامه خاصى براى چنين ساعتى از قبل پيش بينى كرده اند بروند، به سراغ مسابقه علمى، ورزشى، مسابقه هوش، مطالعه يك اثر جالب، يك ورزش مورد علاقه مانند كوهنوردى، اسب سوارى و… اين كار را آن قدر ادامه دهند كه جانشين عادت بد سابق گردد.
5-پرهيز مطلق از تنهايى

اين گونه افراد بايد حتماً و بدون هيچ گونه قيد و شرط از تنها ماندن به شدت اجتناب كنند.
هرگز تنها نباشند; در خانه تنها نمانند، شب در اطاق تنها نخوابند، تنها براى مطالعه به نقاط خلوت نروند.
و به محض اين كه در محيطى احساس كردند تنها هستند از آن محيط بيرون بروند.
اين گونه افراد مخصوصاً بايد اين نكته را فراموش نكنند كه به مجرد اين كه نخستين تحريك را در خود حس مى كنند بلافاصله برخيزند و سرگرم كار ديگرى شوند. فراموش كردن اين تذكر غالباً گران تمام مى شود.
تنهايى، محيط كاملا مساعدى است براى پرورش ميكرب اين اعتياد در فكر هر جوان، و تمام جوانانى كه مى خواهند خوشبخت و سالم و از خطرات عظيم استمنا در امان باشند بايد از تنهايى بپرهيزند.

6- ازدواج در نخستين فرصت

اين افراد اگر امكاناتشان اجازه مى دهد بايد در نخستين فرصت ازدواج كنند حتى اگر امكانات آنها «تنها» براى انتخاب نامزد (البتّه نامزد مشروع كه عقد شرعى آن اجرا شده باشد) فراهم است بايد اين فرصت را نيز از دست ندهند.
خلاصه ازدواج تأثير قابل توجّهى در مبارزه با اين انحراف جنسى دارد و در صورتى كه دامنهة توقّعات را كوتاه و تشريفات زايد و بيجا را از آن حذف كنند كارى است بسيار سهل و ساده و آسان، ولى متأسفانه يك سلسله اوهام و قيود غلط، دست و پاى غالب طبقات را – اعم از تحصيل كرده و بى سواد – در اين قسمت بسته است.
بعضى از جوانان معتاد از ازدواج وحشت دارند، ولى اين وحشت كاملا بى اساس است زيرا با به كار بستن دستورها هم ترك اين اعتياد آسان است و هم پيروزى در تمام مراحل ازدواج و زناشويى.
7-تلقين و تقويت اراده
تلقين نيز درمبارزه با اين عادت رُل مهمى را بازى مى كند.
افراد معتاد بايد مرتباً به خود تلقين كنند كه به خوبى قادر هستند اين عادت زشت را ترك گويند.
براى اين كه تلقين در آنها اثر قوى و سريع ببخشد آن طور كه يكى از اطباى روانشناس دكتر «ويكتور پوشه فرانسوى» مى گويد: – بايد تلقين را به صورت زير چندين روز پشت سر هم ادامه دهند – همه روز در محل آرامى كه چيزى فكر آنها را به خود مشغول نسازد، فكر خود را متمركز ساخته و با كلمات شمرده و محكم اين جمله را تكرار كنند: «من به خوبى قادر هستم اين عادت بد را از خود دور كنم، من قادرم»! تكرار اين تلقين ساده اثر عجيبى در تقويت روحيه و ترك اين عادت و هر عادت بدى دارد. (مى توانيد آزمايش كنيد).
8-تقويت عمومى و رژيم غذايى
داشتن يك رژيم غذايى كامل و سالم كه موجب تقويت عمومى بدن گردد نيز در مبارزه با اين عادت كه در بسيارى از مواقع از ضعف اعصاب سرچشمه مى گيرد و يا خود عامل ضعف اعصاب است تأثير قابل توجّهى دارد.
استحمام با آب سرد (البتّه در مواقعى كه وضع هوا اجازه مى دهد) و سپس ماساژ دادن بدن با حوله نيز كمك مؤثرى به اين گونه افراد مى تواند بنمايد.
همچنين اين گونه افراد بايد به شدت از پوشيدن لباس هاى تنگ و چسبان كه عامل مؤثّرى براى تحريك مصنوعى است بپرهيزند، اين گونه لباس ها اصولا براى همه جوانان زيان بخش و حتى گاهى خطرناك است هم به نمو و رشد طبيعى جسم آنها صدمه مى زند و هم وسوسه انگيز و تحريك آميز است.
9–استمداد از نيروى ايمان و عقايد مذهبى
نيروى ايمان و عقيده مذهبى مى تواند بزرگ ترين كمك را به اين مبتلايان كند و آنها را به زودى از چنگال اين عادت بد نجات بخشد.
اين گونه افراد هرگز نبايد خود را يك فرد نفرين شده و مطرود درگاه خداوند بدانند. بلكه بايد به لطف خداوند بزرگ كاملا اميدوار باشند و هنگام نماز و پس از نماز كه سر به سجده گذاشته و با آفريننده مهربان و بخشنده خود راز و نياز مى كنند با تمام دل و جان و با تمام ذرات وجود خويش از او بخواهند كه آنها را در ترك اين عادت زشت يارى كند و از چنگال آن برهاند و مطمئناً هرگاه با جان و دل به او توجّه نمايند، لطف خداوند مهربان به يارى آنها خواهد شتافت و در اين مبارزه حياتى پيروز خواهند شد.

ومن الله التوفیق

جواد فریدونی

پایان

جهت حمایت از ما لطفاً مطالب سایت را بدون ذکر منبع کپی نکنید.

هرگونه کپی برداری از این مقاله جعل مقاله به اسم دیگری شرعاً وقانوناً جایز نمی باشد.

منتظر نظرات خوب شما در مورد این پست وسایر مطالب سایت هستیم.

منابع ومأخذ————————-

1-مجمع الرسائل محشی(همراه حاشیه)، صاحب جواهر الکلام(ره)، ج 1، ص 447، مسئله ی 1411؛ مناسک محشی، شیخ مرتضی انصاری(ره)، ص 34؛ مناسک محشی، امام خمینی(ره)، ص 163، ص 334.

2-وسائل‏الشيعة ج : 20 ص : 352 بَابُ 28- بَابُ تَحْرِيمِ الِاسْتِمْنَاءِ حدیث25805-

3-وسائل‏الشيعة ج : 20 ص : 352 بَابُ 28- بَابُ تَحْرِيمِ الِاسْتِمْنَاءِ حدیث25805

 4-وسائل‏الشيعة ج : 20 ص : 353 حدیث25808-

5- وسائل‏الشيعة ج : 20 ص : 354 حدیث 25810

6-مستدرك‏الوسائل ج : 14 ص : 356باب23- بَابُ تَحْرِيمِ الِاسْتِمْنَاءِ حدیث – 16947 17- مستدرك‏الوسائل ج : 14 ص : 356باب23-حدیث 16948

7-مجمع الرسائل محشی(همراه حاشیه)، صاحب جواهر الکلام(ره)، ج 1، ص 447، مسئله ی 1411؛ مناسک محشی، شیخ مرتضی انصاری(ره)، ص 34؛ مناسک محشی، امام خمینی(ره)، ص 163، ص 334.

8- وسائل‏الشیعة ج : 20 ص : 352 بَابُ 28- بَابُ تَحْرِیمِ الِاسْتِمْنَاءِ حدیث258059

9-وسائل‏الشیعة ج : 20 ص : 352 بَابُ 28- بَابُ تَحْرِیمِ الِاسْتِمْنَاءِ حدیث25805

10-وسائل‏الشیعة ج : 20 ص : 353 حدیث25808          

11- وسائل‏الشیعة ج : 20 ص : 354 حدیث 25810

12-مستدرک‏الوسائل

———————————————————-

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *