آل یاسین چه کسانی هستند؟:
یکی از خصائص بزرگ خاندان رسالت همین است که در قرآن همه جا سلام مخصوص به انبیاء عظام می نماید و می فرماید: سلام علی نوح فی العالمین، سلام علی ابراهیم، سلام علی موسی و هرون،(سوره صافات). ولی در هیچ جای قرآن سلام بر اولاد انبیاء ننموده است مگر بر اولاد خاتم الانبیاء حضرت محمد مصطفی ( صلی الله علیه و اله و سلم)، که می فرماید: سلام علی آل یاسین.(130 سوره صافات)
(( یس)) یکی از نام های پیامبر اکرم(صلوات الله علیه وآله) است.
دلایل عقلیه:
در معنای « یس» و این که یس از نام های حضرت محمد(صلوات الله علیه وآله) است، چون می دانید در قران مجید پنج اسم از دوازده اسم پیغمبر برای مزید بینایی امت ذکر گردیده و ان پنج اسم مقدس((محمد)) ، ((احمد))، (( عبدالله)) ، (( نون)) و (( یس)) است.
خداوند در اول سوره یاسین می فرماید که: یس و القرآن الحکیم انک لمن المرسلین.[ ای سید رسولان و ای کاملترین انسان! قسم به قران حکمت بیان به درستی که توالبته از پیغمبران خدائی] . یا حرف نداء و «س» نام مبارک آن حضرت و اشاره به حقیقت و سویت اعتدالیه ظاهریه و باطنیه ان حضرت می باشد.
سئوال: علت اینکه میان حروف تهجی« س» نام مبارک آن حضرت گردیده است چیست؟
جواب:« س» اشاره ای است به عالم معنی و حقیقت اعتدال آن حضرت،
چه آنکه حائز مقام خاتمیت کسی است که وجودش به حد اعتدال رسیده باشد و ان وقتی است که (( ظاهر)) و (( باطن)) او یکسان باشد و این مرتبه در وجود اقدس حضرت محمد(صلوات الله علیه وآله) موجود بوده، فلذا با حرف « س» اثبات مقام برای ان حضرت می نماید.به بیان نزدیک تر به فهم عموم انکه در میان حروف تهجی فقط « س» است که ظاهر و باطن ان مساوی است، به این معنی که از برای هر یک از حروف بیست و هشت گانه تهجی در نزد علمای علم اعداد،در مورد زیز و بینه، یا حرفی زیرش از بینه اش زیاد است یا بینه اش از زیرش زیادتر…اما تنها حرف ((س)) است که زیر و بینه اش مساوی است .
به همین جهن خطاب می کند در قران مجید به خاتم الانبیاء (( یس)) که اشاره ای است به ظاهر و باطن پیغمبر، یعنی: ای کسی که از حیث ظاهر و باطن واجد اعتدال می باشی.
چون « یس» از نام های پیامبر است لذا ال یاسین همان ال محمد(صلوات الله علیه اجمعین) است و سلام علی آل یاسین یعنی سلام بر آل محمد(صلوات الله علیه اجمعین)
برهانهای نقلیه:
حال به صحبت های علماء و فضلاء اهل سنت گوش کنید…
ابن حجر مکی متعصب در ذیل آیه سوم ازآیاتی که در کتاب « صواعق محرقه» در فضایل اهل بیت نقل نموده، نوشته است که : جماعتی از مفسرین از ابن عباس معروف به حبر امت نقل نموده اند که : ان المراد بذلک سلام علی آل محمد، یعنی: مراد از ال یاسین ال محمدند.پس سلام بر ال یاسین ، سلام بر ال محمد است و همچنین می نویسد که: امام فخر رازی ذکر نموده است:
«ان اهل بیته یساوی فی خمسه اشیاء فی السلام علیک ایها النبی و قال السلام علی ال یاسین و فی الصلوه علیه و علیهم فی التشهد و فی الطهاره قال تعالی طه یا طاهر و قال یطهرکم تطهیرا و فی تحریم الصدفه و فی المحبه قال تعالی قل ان کنتم تحبون الله قاتبعونی یحببکم و قال قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی.»
یعنی:
اهل بیت ان حضرت در پنج چیز با ان حضرت برابری می کنند، اول در سلام، فرموده: سلام بر پیغمبر بزرگوار و نیز فرموده سلام بر آل یاسین( آل محمد) و دوم در صلوات بر ان حضرت و بر ایشان در تشهد نماز،سوم در طهارت که خدای متعال فرموده است: طه، یعنی ای طاهر و در باره انها ایه ی تطهیر را نازل فرموده و چهارم در تحریم صدقه که بر پیغمبر و اهل بیتش حرام است، پنجم در محبت که خدای متعال فرموده:بگو اگر شما دوست می دارید خدا را متابعت نمایید مرا،تا دوست بدارد خدا شما را و در باره اهل بیت ان حضرت فرموده: محمد بگو ( به امت) من اجر و مزدی از شما نمی خواهم مگر دوستی ذوی القربی و اهل بیتم( ایه 23 شوری)
ابوبکر بن شهاب الدین علوی در ص 24 باب اول « رشفه الصادی من بحر فضائل النبی الهادی» چاپ مصر سال 1303 از جماعتی از مفسرین از ابن عباس نقل نموده که مراد از ال یاسین در ایه فوق، آل محمد هستند.
همچنین امام فخر رازی در ص 163 جلد هفتم « تفسیر کبیر مفاتیح الغیب» از جماعتی از مفسرین از ابن عباس نقل نموده که سلام علی آل یاسین یعنی سلام بر آل محمد…
در چنین مقام بالایی، خداوند متعال درود و سلام و صلوات بر اهل بیت (صلوات الله علیه اجمعین) فرستاده و فرموده سلام بر آل محمد. ما نیز از خدای خود تاسی کرده و بر این عزیزان سلام و درود می فرستیم و از پیامبر خود نیز تاسی می کنیم و به اهل بیتش (صلوات الله علیه اجمعین) متوسل می شویم ، زیرا نبی مکرم اسلام (صلوات الله علیه وآله) فرمود:
اهل بیت من مانند کشتی نوح هستند که هر کس سوار شد، نجات یافت و هر کس تخلف ورزید هلاک شد…
و همچنین فرمود:
من دو چیز گرانبها بین شما به امانت می گذارم، یکی کتاب خدا و دیگری عترت و اهل بیتم، مادامی که به انها تمسک جویید گمراه نمی شوید، این دو از هم جدا نمی شوند تا انکه در کنار حوض کوثر بر من وارد آیند.
اینها سخنان پیامبری است که خداوند با صراحت در باره او می فرماید: هرگز به هوای نفس سخن نگوید،سخن او هیچ غیر از وحی خدا نیست(آیه 3و4 سوره نجم)
پس چه خوب است ما هم طبق دستور و سنت پیامبر(صلوات الله علیه وآله) به خاندانش توسل و تمسک بجوییم و از آنها جدا نشویم و طلب شفاعت از این خاندان بزرگ بنماییم…
دوستان اگر سؤالی بود توقسمت نظرات در خدمت شما هستیم.