دانشنامه مهدویت

اثنی عشری

بازگشت به صفحه اصلی دانشنامه»»»

«اثني عشري»

يا «دوازده امامي» پر جمعيت‏ترين فرقه‏هاي شيعه هستند. آنان معتقد به دوازده امامند که با حضرت علي‏عليه السلام آغاز مي‏شود و به محمدبن حسن مهدي آل‏محمدصلي الله عليه وآله ختم مي‏گردد. (1).

ايشان دلايل فراواني از آيات قرآن و احاديث نبوي بر امامت علي‏عليه السلام اقامه نموده و امامت آن حضرت را به نص صريح از طرف‏خداوند دانسته‏اند. همچنين معتقدند: پيامبر اکرم‏صلي الله عليه وآله از طرف خداوند، تمامي امامان دوازده‏گانه را معرفي کرده است. (2).

آنان، امامان را مانند پيامبر، ملهم از جانب خدا مي‏دانند و مي‏گويند: امام رياست عامّه دارد و مقام او ما فوق بشر عادي است و از آن روزي که خداوند آدم را آفريد، نور خود را در برگزيدگان خويش – از حضرت نوح، ابراهيم، موسي و عيسي‏عليهم السلام گرفته تا به حضرت محمدصلي الله عليه وآله، خاتم‏الانبيا – سرايت داد و از وي آن نور را به اوصياي او، ائمه طاهرين‏عليهم السلام، سريان داد و همان نور و روح خدايي است که در امام عصرعليه السلام تجلّي مي‏کند و او را از سطح بشر عادي فراتر مي‏برد وي را قادر مي‏سازد که قرن‏ها؛ بلکه هزاران سال بي هيچ گزند و آزار و بدون ضعف و پيري، با بدن جسماني – که در بشر عادي موجب کون و فساد است – زندگي کند و در زمان مناسب به امر خداوند از پس پرده غيب ظهور فرمايد.

منابع ومأخذ:

—————منبع کلی:کتاب دانشنامه مهدویت خدامراد سلیمیان———————————————-

منابع مطالب:

(1). ر.ک: شهرستاني، الملل‏والنحل، ج 1، ص 187.
(2). ر.ک: الکافي، ج 1، ص 527؛ کمال‏الدين و تمام النعمة، ج 1، ص 261؛ عيون اخبارالرضاعليه السلام، ج 1، ص 65؛ کتاب الغيبة، ص 150.

——————————————————————————————————–

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *