فتاوای حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مورد دعا نویسى
سؤال ۱ـ آیا کار دعا نویسها و فالگیرها منشأ اسلامى دارد؟
جواب: دعا نویسى، و فالگیرى حرفه اى جایز نیست.
سؤال ۲ـ اگر کسى جهت نوشتن دعاهایى که در بعضى کتب براى شفاى سردرد و مانند آن آمده پول بگیرد، چه حکمى دارد؟
جواب: اگر دعاهایى باشد که در کتب معتبر نوشته شده، مانعى ندارد.
سؤال ۳ـ نظر شارع مقدّس در مورد دعا نویسى چیست؟ آیا در اسلام چیزى به نام دعا نویسى وجود دارد؟
جواب: نوشتن دعاهایى که از ائمّه معصومین(علیهم السلام) رسیده، و در کتب معتبره موجود است، اشکال ندارد. و امّا دعا نویسى حرفه اى، که متداول افراد سود جوست، صحیح نیست.
سؤال ۴ـ گاه افرادى با عنوان دعا نویسى اقدام به کلاهبردارى مى کنند. براى این که بتوان تشخیص داد که کدام مورد کلاهبردارى و کدام مورد بر اساس دستورات اسلام است، چه راههایى وجود دارد؟
جواب: چنانچه افراد مزبور آدمهاى با سواد و با تقوایى باشند، و از کتب معتبر استفاده کنند، دعانویسى آنها صحیح است. در غیر این صورت اعتمادى بر آنها نیست.
سؤال ۵ـ برخى دعانویسها دعاهایى به نام زبان بند، بخت گشایى، چلّه بُرى، جلب محبّت، قفل کردن، کارگشا، باز شدن بسته شده، دفع بلیّات، باطل السحر، و مانند آن به افراد مى دهند. آیا چنین دعاهایى وجود دارد؟
جواب: اینها اعمال افراد سود جو، و احیاناً شیّاد است.
سؤال ۶ـ آیا دعا نویسى صرفاً نوشتن دعایى خاصّ در کاغذ، و نگه داشتن به همراه خود مى باشد، یا دستور العملى هم دارد؟ مثل این که نوشته کاغذ را در آب حل کرده، و به کسى بخورانند! یا دعاى خاصّى را بسوزانند! یا در معرض باد قرار دهند! یا زیر سنگ بگذارند! یا آن را دفن کنند! یا در آب روان بیندازند. آیا این دستور العمل ها اعتبارى دارد؟
جواب: سوزاندن دعا مطلقاً جایز نیست. ولى شستن، یا به آب انداختن، در بعضى از کتب در مورد بعضى از دعاها یا عریضه ها آمده است.
سؤال ۷ـ از آنجا که اکثر مراجعین به دعانویسها بانوان مى باشند، که براى رفع مشکلات و ناراحتیهاى خود اقدام به این کار نموده، و بعضاً افرادى تحت عنوان دعانویس اقدام به فریب آنان مى کنند، چه توصیه اى براى روشنگرى آنان دارید؟
جواب: باید خطر مراجعه به این گونه افراد را به همه بانوان گوشزد کرد، تا در دام آنها گرفتار نشوند.