بازگشت به صفحه اصلی دانشنامه»»»
«اسماعيليه»
«اسماعيليه» فرقهاي هستند که به امامت شش امام اوّل شيعيان اثني عشري معتقدند؛ امّا پس از امام صادقعليه السلام بزرگترين فرزند او، اسماعيل يا فرزند او، محمد را به امامت پذيرفتند.
اسماعيل بزرگترين فرزند امام صادقعليه السلام و مورد علاقه و احترام آن حضرت بود.
اگرچه از برخي روايات خلاف اين به دست ميآيد؛ ولي علماي شيعه او را بزرگ داشته و از وي به نيکي ياد کردهاند. به نظر شيخ طوسيرحمه الله او جزء رجال امام صادقعليه السلام و اصحاب ايشان است. با توجه به علاقه امام صادقعليه السلام به اسماعيل، او مردي جليلالقدر بوده است. از امام صادقعليه السلام درباره امامت او سؤال شد و حضرت نفي کرد. (1) به اين ترتيب اسماعيليه به هفت امام معتقدند و همين مطلب اعتقاد مشترک در ميان همه فرقههاي اسماعيليه است. يکي از ادلّه ناميده شدن اسماعيليه به «سبعه» نيز همين مطلب است. از ديگر ادلّه اين نامگذاري، اختلاف آنان با اماميّه در مورد هفتمين امام است.
از ديگر نامهاي اسماعيليه، «باطنيه» است. مهمترين ويژگي اين گروه باطنيگري و تأويل آيات و احاديث و معارف و احکام اسلامي است. آنان معتقدند: متون ديني و معارف اسلامي داراي ظاهر و باطن است که باطن آن را امام ميداند. فلسفه امامت تعليم باطن دين و بيان معارف باطني است. اسماعيليه در جهت تأويل معارف اسلامي، معمولاً از آراي فيلسوفان يوناني – که در آن زمان سخت رواج يافته بود – سود ميجستند. به اعتقاد همه فرقههاي اسلامي، اسماعيليان در تأويل دين افراط کردند. حتي بسياري از مسلمانان آنان را به عنوان يکي از فرقهها و مذاهب اسلامي قبول ندارند. (2).
ريشه پيدايش اسماعيليه شايد در اين نکته نهفته باشد که اسماعيل فرزند ارشد امامصادقعليه السلام مورد احترام آن حضرت بود؛ به همين دليل برخي پنداشتند که پس از امام صادقعليه السلام او به امامت خواهد رسيد. اما اسماعيل در زمان حيات امام صادقعليه السلام، ازدنيارفت وآن حضرت شيعيان را بر مرگ پسر شاهد گرفت و جنازه او را در حضور آنان و به صورت علني، تشييع و دفن کرد.
منابع ومأخذ:
—————-منبع کلی:کتاب فرهنگ نامه مهدویت خدامراد سلیمیان———————
منابع مطالب:
(1). ر.ک: شيخ طوسي، رجال، ص 146.
(2). ر.ک: مطهري، مرتضي، کلام و عرفان، ص 31.
———————————————————————————–