دانشنامه مهدویت

ابدال

بازگشت به صفحه اصلی دانشنامه»»»

 «ابدال»

«ابدال» جمع «بَدَل» يا «بَدِيل»، عده‏اي معلوم از صالحان و خاصان خدا [هستند] که گويند: هيچ‏گاه زمين از آنان خالي نباشد و جهان بديشان برپاست. آن گاه که يکي از آنان بميرد، خداي تعالي ديگري را به جاي او برانگيزد (1) تا آن شمار – که به قولي هفت و به قولي هفتاد است – همواره کامل بماند. (2).

برخي نيز گفته‏اند: «آنان گروهي اند که خداوند به وسيله آنها دين را بر پا نگه مي‏دارد و روزي را نازل مي‏گرداند. چهل نفر از ايشان در شام و سي نفر در ساير بلاد هستند. هر گاه يکي از دنيا برود، کس ديگري هماننداو به‏جاي او قرار مي‏گيرد». (3).

علت اينکه «ابدال» ناميده شده‏اند، همين است که چون يکي از دنيا رود، کسي مانند او جايش را مي‏گيرد. (4).

در روايات اسلامي آمده است: «ايشان گروهي از ياران حضرت مهدي‏عليه السلام در شام هستند (5) و هنگام ظهور آن حضرت، خود را به مکه رسانده با ايشان بيعت مي‏کنند».

البته در برخي روايات «ابدال» همان اوصيا معرفي شده‏اند. از خالد بن هيثم فارسي نقل شده که گفت: «به امام رضاعليه السلام عرض کردم مردم اعتقاد دارند که بر روي زمين ابدالي هستند؛ ايشان کيانند؟ حضرت فرمود: راست مي‏گويند: ابدال همان اوصيا هستند که خداوند ايشان را بدل پيامبران قرار داد؛ وقتي که ديگر نبوّت با پيامبر اسلام‏صلي الله عليه وآله به پايان رسيد.». (6).

درباره ويژگي اين افراد گفته شده است: «… رُهْبانٌ بِاللَّيْلِ لُيُوثٌ بِالنَّهارِ کانَ قُلُوبُهُم زُبُرَ الحَدِيدِ فَيُبايِعُونَهُ بَيْنَ الرُّکْنِ وَالْمَقامِ…»؛ (7) «آنان راهبان شب و شيران روز هستند. دل‏هاي‏شان چون فولاد سخت است که در ميان رکن و مقام، با آخرين ذخيره الهي حضرت مهدي‏عليه السلام بيعت مي‏کنند.»

منابع ومآخذ:

—————-منبع کلی:کتاب فرهنگ نامه مهدویت خدامراد سلیمیان————————————————–

منابع مطالب:

(1). کنزالعمال، ج 11، ص 125.
(2). علي اکبر دهخدا، لغت‏نامه، ابدال.
(3). خليل بن احمد، العين، ج 8، ص 45؛ ر.ک: حليةالاولياء، ج 3، ص 114؛ کشف الخفاء، ج 1، ص 25.
(4). مجمع‏البحرين، ج 5، ص 319.
(5). کتاب‏الغيبة، ص 476؛ شيخ مفيد، اختصاص، ص 208 و مسند ابي يعلي، ج 12، ص 270؛ صحيح‏ابن حبان، ج 15، ص 159.
(6). طبرسي، الاحتجاج، ج 2، ص 437.
(7). شيخ مفيد، الاختصاص، ص 208.

—————————————————————————————————————-

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *