جوانان و بیداری دینی….thA4SS14XA

طلیعه

رونق عهد شبا بست دگر بستان را                           می رسد مژده گل بلبل خوش الحان را

ای صباح گر به جوانان چمن بازرسی                      خدمت ما برسان سرو و گل و ریحان را

نوجوانی، آغاز پر جوش و خروش در گذر زندگانی است. آغازی که در آن اختلاف نظر های فراوان بین پدران و مادران، با نوجوان مشاهده می شود پاره ای از آنها برخاسته از تضاد های بین دو نسل است. این تفاوت ها و تضاد ها گاه در بنیان های اعتقادی و ارزش های دینی، تحولات روحی و دگر گونی های جسمی در دختران و پسرانف شروع رشد غیر قابل باور برای نوجوانان شیفتگی بیرون از تصور نسبت به خودنمایی، مطرح سازی خود و به حساب آوردن در تصمیم گیری ها و کارها، ریشه بسیاری از ناخرسندی ها طرفین به حساب می آید  که  در پاره ای صحنه های نوجوانان و اطرافیان توجهی به عمق اختلاف و بنیاد در گیری نداشته، تنها از پدیده های اندوهگین و ناراحت می شوند!

چنین التهاب و درگیری، شروعی است که در پی آن «جوانی» رخ می نماید و افزون بر این آثار، جلوهای دیگری نمایان می شود که در برخی موارد، مشکلی چون کلاف سر در گم  تصویرمی شود، در حالی که در تأملی اندک و تحلیل جامعه، ریشه شناسی و شیوه ها بررسی می شود.

در یک نگاه «جوانی» بهسان دایرة المعارفی است که در پنج، پرتو جلوه گری می کند.: آنگاه که ویژگی های جسمانی جوان همانند توانمند و نیرو مند نهفته و آماده ظهور بررسی می شود و درپی آن قد، لهجه، و زبان و ….. نگریسته می شود،« جلوه های جسمانی» یا ویژگی های ظاهری تحلیل می شود. در هنگامی که سردرگمی های پرجازبه، تعلقات روحی اجتماعی، شوق شهرت، احساس شخصیت / حتی آرزو های رویائی او نقد و بررسی می شود  ، پرتو دوم شخصیت وی که « جلوه اجتماعی » است، مورد نظر قرار می گیرد. سومین بعد « جلوه خانوادگی» است که در آن اثر اخلاق والدین، محل سکونت ، وضعیت خلنه و خانوادگی از ابعاد مختلف توانمندی های اقتصادی فرهنگی اطرافیان و … دیده میشود.

« جلوه تحصیلی » چهرمین پرتو شخصیت جوانان استکه در آن مقداری هوش، استعداد ، حافظه، انگیزه تحصیل، محیط مناسب در خانواده تأثیر سرگرمی ها در تشویق یا تردید به تحصیل و … تحلیل می شود.

«پرتو روحی و روانیو فکری و فرهنگی» فصلی بس سرنوشت ساز در وجود جوانان است که در آن نوعی نگاه به مذهب و دین باوری، آثار ارتباط با مبدأیی بی کران در زندگی احساس یأس و ناامیدی ، شکست یا ناکامی و یا نشاط، کامیابی، آرمان خواهی و سرشار از لذت های زندگی تحلیل می شود که شعاع چشم گیری در اهداف و آرمان داشته و ابعاد دیگری را تحت تأثیر کیمیا گونه خود قرار می دهد.

از نموده های جلوه های روحی روانی دوره جوانی  «بیداری دینی» است. حالتی که آغاز آن با شروع نوجوانی و آوار شبهات فکری فرهنگی پدیدار می شودو فرد نسیت به مبانی دینی و اصول مذهبی دچار شک و تردید می گردد اما با آشنایی بیشتر و مطالعه عمیق تر نسبت به مذهب و احساس ضرورت آن، افزون بر نگاه همه سویه به آموزه های آسمانی، نیازی فراوان تر به دین حس می کند. دوران جوانی با حیات گذسته نوجوانی و هجوم انواع پرسش های دینی همراه می شود و در کنار عشق و علاقه به دانش دین و کنجکاوی بسیاری در آن، دسته های پیدا و پنهانی سعی در غبار آلود کردن اذهانجوانان نسبت به باور های دینی دارند. از این رو با ابزاز مختلف رسانه های فراوان، بنیان های ضعیف و اندک اعتقادی این گروه تأثیر پذیر را هدف قرار می دهند، بی شکهر گاه آن عطش روحی و این پرسش ها پی در پی با زمزم معرفت و کوثر شیرین شناخت سیراب نشود و جوانان با آموزه های دینی خود به گونه ای کامل، پویا و حتی گویا آشنا نشود، دین در نگاهشان سدی آهنین جلوه گرخواهد شد؛ مانعی که خوشبختی، تنوع، نشاط و شادی را از آنان سلب می کند و با ارائه سلسلهدستور هایی خشک و بی روح و دور از انعطاف ، راه نو گرایی و نو فهم را با احکام منع و امتناع آلود خود مسدود می نماید، بدون آن که بهپویی و بهگزینی این قشر را پاسخ گو باشد و گوهر همان دانشان و بینش را با چینشی زیبا، برابر آنان جلوه گیر سازد!! و این آغاز ظلمانی و تاریک برای دیر گریزی و حتی دین ستیزی جوانان خواهد بود.

author-avatar

درباره رایحه ظهور

جاده های زندگی را خدا هموار می کند، کار ما فقط برداشتن سنگ ریز هاست....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *